Hanna Boëthius gästbloggar, tips inför julen nr. 1!

Oj, det här ska bli så roligt!

Hanna Boëthius (tjejen bakom What i a ”perfect” diabetic-videon) kommer att gästblogga här på min lilla blogg nu fram till ju. Spännande! I tio inlägg kommer Hanna att ge tips till oss diabetiker (och varför inte till er andra också såklart ;) ) hur vi kan göra för att fira en hälsosammare jul.

Titta in här och bekanta dig med Hanna och GrainBrain! Hennes första jultips får vi här:

God Hälsosammare Jul!

Vad är det första du förknippar med julen?

Granen? Dekorationerna? Julgubben? Presenter? Släkt och vänner?

Värmen och kärleken? En sprakande brasa? Kanske är det dofterna du tänker på?

Eller är det maten? Lådorna? Skinkan? Köttbullarna? Chokladen? Godiset? Glöggen med russin och mandlar?

Oberoende vad din första tanke är, så går det ju inte att förneka att julen är en utav våra absolut största mathögtider. Och varje land har sina egna traditioner när det gäller julmat, de finska lådorna, Sveriges lussebullar och Englands mince pies. Eller schweizarnas Fondue Chinoise (väldigt juligt, jag vet.)

Förutom för schweizarna i exemplet ovan så har julen blivit någon slags fristad där man får äta hur mycket man vill av vad man vill – helt utan konsekvenser! Men så bra, speciellt härligt är ju det frikortet för oss diabetiker, eller hur?!

Nu kommer jag nog att göra någon besviken där ute. Men precis som julgubben så finns inte det här frikortet på riktigt. (Ooops. Men jag antar att du är vuxen nog att inse både och…?)

Därtill kommer ju en del andra ohälsosammare vanor man har på julen, det är ju inte bara maten som är boven i dramat. Framtill jul tänkte jag dela med mig av 10 tipps just du kan göra för att fira en hälsosammare jul.

1. Adventskalendern

Julen börjar ju redan i början av december (och tidigare än så I många fall!), med den gamla goda julkalendern. Och visst, mormor är jättesnäll som ger dig den där med mjölkchoklad varje år. Man ska vara tacksam för fina mormödrar! Och även om den där lilla chokladbiten inte riktigt spelar någon större roll just då för ditt blodsocker, så kan det kännas lite lugnare och tryggare med en kalender som inte innehåller godis och sliskiga sötsaker.

Jag har varit så himla frustrerad i många år för att jag inte hittar en vettig adventskalender för mig själv och andra diabetiker. Antingen har de den där äckliga sockerfria chokladen i, eller så är det alldeles för dyrt för vad man får.

Så i år har jag gjort min helt egna, digitala adventskalender för diabetiker. Den är proppfylld med bra tipps, recept, idéer och priser man kan vinna!

Det fungerar precis som en vanlig adventskalender, bara att luckorna levereras direkt till din epost varje dag.

Häng med på äventyret nu genom att ge ditt namn och epostadress på den här sidan: http://www.grainbrain.ch/squeeze/diabetes-advent-calendar (kalendern är på engelska).

gbcalender

God Jul kära diabetiker, hoppas du får fira lugnt och hälsosamt!

2 kommentarer Lägg till

Kommentera

